OM OSS
Arboga Rederi bildades 1989 Av Håkan Isaksson som startade båttrafik från Örebro och Arboga.
Båten som köptes in hette M/S Strömsholms kanal och var lågbyggd för att gå under broarna i Strömsholmskanal.
Båten döptes om till M/S Gustaf Lagerbjelke efter en gammal ångbåt i Hjälmaren och det gjordes flera ombyggnader med bla. större kök.
1992 gjordes en större ombyggnad med bla. ny styrhytt, personalhytter och soldäck på övre däck.
Trafiken utvecklades och nya turer kom till bla. turer Örebro – Stockholm och Räkkryssningar på fler orter.
1999 Gick Jan-Erik Ekblad in som hälften ägare i bolaget och trafiken utökades ytterligare då hyrdes också M/S Oden in som charterbåt.
2001 var det dax att införskaffa ytterligare ett fartyg. Det blev M/S Ena som hade trafikerat Enköping.
Fartyget var från början en privat Ånglustjakt som hette Athene bygd redan 1915.
Ena döptes om till M/S Tor och fick Västerås och Torshälla som viktigaste hemmahamnar. M/S Tor fick genast genomgå stora renoveringar med bla.
nytt kök och nyrenoverade salonger.
2011 är Arboga rederi ett mycket stabilt företag och har sedan 2004 högsta kreditvärdighet (AAA).
2012 delas bolaget för att bilda två nya rederier som kommer driva båttrafiken vidare som tidigare.
Rederiaktiebolaget M/S Lagerbjelke på Hjälmaren och Hjälmarekanal
Rederiaktiebolaget Mälartrafik M/S Tor på Mälaren och Hjälmarekanal.
2018 M/S Tor säljs då Håkan Isaksson går i pension till Rederi Mälarstaden som fortsätter trafiken på Mälaren.
2018 Rederiaktiebolaget M/S Lagerbjelke fortsätter med Räkkryssningar, Hjälmarekanalkryssningar, chartertrafik och gruppresor mm.
Främst på Hjälmaren från Örebro , Arboga och Hjälmarekanal.