Båtmäklare

G Marin

Följ oss!

Bli medlem gratis för att få mail notiser när vi uppdaterar här!

Båtmäklare

G Marin

G Marin & Konsult AB har varit verksamt sedan 2007, men den marina delen startades av mig Goran Sovilj i början av år 2021.

Mitt båtintresse tog fart under 90-talet, när min far kom över en äldre Joker 16 som lappades ihop till sjödugligt skick igen och bestyckades med en 10 hästars Yamaha-utombordare. Detta var innan vi ens visste att sjökort existerade och innan man kunde navigera med GPS. Vi utforskade skärgården efter bästa förmåga, i 8 knop. Det var en tid med mycket båtåka, och lite underhåll. En dunk med 20 liter bränsle räckte halva säsongen, kändes det som.

Åren gick och små båtar blev större båtar. Utombordaren blev till inombordare och drev. Båttrailern byttes ut mot bokning av kranbilar och jakt på båtplatser. Våren blev en tid där hela helgerna gick åt att få båten i vettigt skick inför sommaren och varje båttur bestod av någon timmes kapellhantering. Tekniska fel slukade lika mycket tid kunde läggas på att åka båten.

Till slut blev båtägandet oförsvarbart, både ekonomiskt och tidsmässigt. Kort säsong, kort semester, höga kostnader, och konstant oro för nya tekniska fel samt dålig flexibilitet med ej trailerbar båt.

Under flera år var vi borta från det aktiva båtägandet och begränsade turerna den lilla styrpulpet vi hade kvar. Året var 2019 när varje båttur gick snett. Plötsliga väderomslag och kalla kvällsvindar hade nästan livet av både mig och mina nära, varje sommardag vi försökte ta oss ut.

Som en sista chans till båtlivet provade jag hyra en hyttbåt samma höst. Det dröjde inte många minuter innan jag insåg att jag åkt båt på fel sätt i två årtionden. Hyttbåten har ingen konkurrens i vårt klimat och förlänger båtsäsongen med inte två, utan snarare elva månader.

Jag ägnade därefter stor möda åt att hitta min perfekta hyttbåt, ofta genom att hyra olika modeller. Gemensamt för nästan allt jag åtog mig var att båtarna var väldigt rikligt utrustade. Pentry, toalett, stora bord etc behövde klämmas in vilket medför en hög båt, som därför också måste vara bred. För att prestera vettigt med tillgänglig motorkraft är det nödvändigt att bygga båten med ganska flat botten. Resultatet blir en familjebåt för inomskärs förhållanden, men det fungerade inte för mina behov att ständigt ge sig ut till de yttersta skären och forcera hög sjö för att få syn på havsörnar, sälar och för att ta sig över till Gotska Sandön. En komfortabel färd över sjö är den avgörande skillnaden mellan en utflykt att komma ihåg eller en utflykt att försöka glömma.

Mitt intresse vände sig mot aluminiummarknaden, där flertalet nordiska tillverkare adresserat just detta behov. Men jag var inte helt nöjd ändå. Det behövdes en riktigt snygg båt, till resonabla priser.

Då återstår en sak – ta hjälp av likasinnade och designa en egen båt. För min egen del hittades allt detta i Ryssland och Sankt Petersburgs båtindustri – bland annat i Ventum-varvet. Parallellt med Ventums modellserie så utvecklar vi det egenägda märket Barlet, som tar sikte på det hårdbarkade skärgårdsfolket.

Fortsätt gärna läsa här om hur vi byggt båtarna. Välkomna med på vår resa!

Aktuellt

i december 2024

Besök vår hemsida nedan för mer information.
Följ oss!

Bli medlem gratis för att få mail notiser när vi uppdaterar här!

Kontaktuppgifter

Se våran hemsida nedan

Dela detta

Du måste vara medlem för att lämna en recension

Hej! Vi finns här om du vill fråga oss något!

Då behöver vi bara din mailadress:
KLICKA PÅ IKONEN
SCROLLA NER OCH VÄLJ
Lägg till på hemskärmen
Klicka på menyn uppe till höger
OCH VÄLJ
Lägg till på startskärmen
Spara Mitt Sjöliv som en app på hemskärmen! Vad har du?

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?