APHRODITE 42, numera NAJAD, årsmodell 1991, ägarbyte 2002
Här är den välbyggda segelbåten Frideborg som seglat långt över världen, det är nu dags för paret som seglat henne sedan 2002 att sälja sin ögonsten. Hon är väl uppgraderad och utrustad för långa seglatser över oceaner. Båten har genomgått en besiktning i augusti 2024.
Årsmodell: 1991
Längd: 12,70 med peke 0,90 m = 13,60 m
Tillkommer Vindroder 0,40 m= Totalt 14 m
Bredd: 3,70 m
Djupgående: 2,05 m
Deplacement: 9,9 ton exkl last. Extra last vid jordenruntsegling: 1-2 ton
Hemmahamn: Skåne
Motor: Volvo Penta MD 31 A, 62 Hp, 45,6 KW 1991
Motortimmar: ca 6000 tim
Tillverkare: Rex Marin, Henån
Konstruktör: Carl Beyer, Lysekil
Byggd under Lloyd’s Register of Shipping bestämmelser
GOT 05 11 52, 1991-04-10
Skrovnummer: 57
UTRUSTNING
RIGG
Masthöjd 18.0 m + antenner 0,70 m, Totalt 18,70 m.
Maststeg 26 st Poppnitade med monell nitar
Rullmast, Selden
Främre förstag: Furlex 300 S, 2005.
Aktre förstag: Hood, original.
Spinnackerbom: 1 st
Spirbom: 1 st
Självslående försegelskena tidigare monterad på däck (Nu demonterad). Kan ingå i köp.
Rod kick
Rostfria wirar, utbytta 2011 på Trinidad hos det svenska företaget, Jonas the Rigger, utbildad hos Selden i Göteborg.
Akterstagsträckare av typ Selden, renoverad 2017.
Preventer (Boom brake) av typ Wichard.
Lanternor av fabrikat ”Lopolight Tricolor” med extra ankarljus monterade i masttopp samt extra lanternor, placerade vid för och akter.
MOTOR
Volvo Penta MD 31 A, 62 Hp, 45,6 KW 1991.
Motortimmar: ca. 6000 timmar
4 st spridare utbytta i Trinidad i 2011.
Högtryckspump renoverad i Sverige, 2021.
Det finns ytterligare underhållsutrustning ombord, bl a 4 st spridare, 1 st generator, 1 st solonoid, 1 st statlås, fläktremmar, utbytesfilter mm enl. särskild underhållslista.
Batteribank med 4 st OPTIMA 75 Ah (D31M) och 1 st startbatteri 55 Ah (D34M), 2020.
Batteribanken försedd med automatisk puls desulfator för att ge batterierna längre livslängd.
Propeller: 3-bladig fast. 19×14 LH. (Diameter X Stigning) Diam:35O mm.
Nr: 88498, 10 mm kilspår. HAMBLE. Original
Propelleraxel diam 35 mm. Skyddsrör för propelleraxel utbytt 2011, Trinidad
Cutlesslager utbytt 2021, Sverige.
Verkstadshandböcker, 4 st, inköpta hos Drevia i Lysekil. Handböckerna är avsedda för underhåll och reparationer av Volvo Penta inombordsmotorer i storlek MD 31 A, m. fl.
Böckerna är indelade i Motorkropp, Inlopps-, avgas- och kylsystem, Bränsle och Smörjsystem samt Tekniska data. Dessutom bifogas ett kompendium för utbildning av Båtmekaniker.
SEGEL
Storsegel utbytt 2011, Trinidad.
Genua utbytt 2014, sydd av Hamel sails, Karlshamn, lev. till Nya Zeeland.
Jib (fock) utbytt 2014, sydd av Hamel sails, lev. till Nya Zeeland.
Genacker original, Syversen Sails, Smögen. (Sparsamt använd).
Spinnaker original, 106 m2, Syversen Sails, Smögen. (Sparsamt använd).
Spinnackerstrumpa (kort). Original.
DÄCK
Vindroder med inbyggt, nytt, nödroder båda av fabrikat Monitor, (U.S.A), monterat på akterspegel, demonteringsbart) samt 2 st windvans.
Targabåge på akterdäck monterad 2008 med hiss för utombordare och möjlighet till att lyfta ”jollen”.
1 st solcell, 24V, med MPPT-laddare monterad på targabågen.
Ny radar Raymarine Quantum, monterad på tiltbar platta, köpt 2019 Malaysia.
Förberedd för vindgenerator.
I Nya Zealand byttes teakdäcket ut mot epoxyplast till en kostnad av c:a 300 O00 kr. Däcket är helt tätt. Salongsöverbyggnad m.m. har fortfarande teakdäck.
Sittbrunnsbord.
Sprayhood, Sittbrunnskapell nya 2021 och Biminitopp 2014.
SÄKERHET
EPIRB, Mc Murdo, Batteri till mars 2028.
Personlig RescueME, PLB 1 samt RescueME, MOB1, Raymarine
Raymarine, LifeTag system monterat i båten. 3 st bärbara enheter för besättningen.
Satellittelefon, Iridium 8868. Nytt batteri krävs.
VHF – telefon, ICOM – M330 med reservantenn.
Plotter med MOB-anslutning.
Pidestalkompass Silva 125 T Pacific med belysning, inköpt 2022.
Radarreflektor på mast, Firdell Blipper 210-7
Livboj, Sweden Boy samt hästskoboj.
Livbojljus, Plastimo
Lifesling, Plastimo
Kastlina: Hansalina.
Säkerhetslinor på däck, 2 st. Baltic.
Säkerhetsband fastsatta på däck.
Brandsläckare, 3 st.
Brandfilt, 2 st.
Elektrisk länspump, 12 V Rule-Mate 1100, 69 l/min. försedd med filter för omhändigtagande av ev. spill.
Elektrisk länspump 240 V
Manuell länspump, Whale Gusher.
Gasolvarnare, ej monterad.
Släpgenerator AMPIAR 12 V 100 W, 2011.
Reservankare CQR 22,5 kg.
Drivankare 45 ft
Utombordare som kan anslutas som nödmotor för framdrivning i trånga farleder och bleke.
Styrwirar till kvadrant utbytta 2014 i NZ.
Nödstyrning på kvadrant
Nödstyrning med Lina och knopar till roder.
Livflotte Plastimo Offshore 6 pers. Ompackad 2022, tom 2025
ANKRING – FÖRTÖJNING
Nytt ankare, Rocna 33 kg, samt ankarspel Lofrans Tigre, 1500 W. Ny och och kraftigare elmatning inköpt i Tahiti 2014.
Ny Varmvattenberedare, 2014 i Tahiti.
Kätting 10 mm, 60 m, omgalvad 2014 i NZ, förlängd med en 150 m lina (18 mm)splitsad till kättingen.
Akterankare Bruce 15 kg, 8 mm, 18 m, handdriven.
Finns även extra ankare plus kätting.
INSTRUMENT och ÖVRIG UTRUSTNING
Bogpropeller – VETUS, renoverad 2021. Autopilot Raymarine ansluten till plotter, med elmotor och pump tillverkad av Octupus, Canada.
Landströmsanslutning, 2 kablar plus anslutningspunkt.
Autopilot CPT ansluten till rattstyrning via CPT Belt, size 22 ”.
Plotter, Raymarine, Axiom 9, E 7366, inköpt i Sverige 2018 och installerad 2019, Australien.
Raymarine AIS 700, Class B transciever, med funktion för tyst läge. Sverige ,2017.
Sjökort, Europa +
Ekolod / Sonar, Dragonfly – 4, Raymarine. Kan visa bottendjup och vad som finns under båten (Även fiskar). Inköpt på Fiji 2017.
Furuno Navtexmottagare Modell: NX-300D
Kortvågsradio ICOM, IC-706 MK ll G inköpt i Sverige 2008. För att minska stöldrisken monterades radion dolt innanför duschrum. Endast styrenheten placerades vid Elcentralen.
Antennavstämmaren, AT 101, monterdes i aktern, direkt under antennen.
Kommunikationsmodemet som tillhör kortvågsradion placerades i anslutning till om så önskas till båtens dator.
Utvändigt placerad jordplatta under båten för kortvågsradio placerad 40 cm under vattenyta.
Reservantenn som kan fästas upp i en skadad rigg.
Yttre landströmsanslutning kopplad till vattnets potential.
På detta sätt kan man undvika att zinkanoder ”äts upp” av potensskillnaden till land. Vi har ofta funnit att denna skillnad, som utomlands, kan uppgå till 10 V.
OBS: Omformaren måste kopplas tillbaka när båten torrsätts.
Inverter: 1 000 W.
Kylskåp, Isotherm DR 49 Inox med draglådor samt försedd med avstörningsfilter, inköpt 2021.
Separat Kyl/Frysbox inköpt 2007
Gasolspis, 2 plattor + ugn. Startknapp bör bytas.
Gasolutrustning med 11 kg. gasoltub i ankar box med säkerhetsventil i boxen.
Wathermaker PUR 40 E. Power Surviver, bör servas.
Varmvattendusch på akterdäck samt varmvatten till övriga tappställen.
Sjökoj monterad på Babord sida.
UPPGRADERINGAR
I aktersalongen har en mindre soffa ersatts med ett större förrådsutrymme, 2008.
I kök har skjutluckor installerats, 2019, N.Z.
Nya dynor till salongen har inköpts 2022.
Elsystemet ombyggt med nya Elcentraler från BEP, huvudsakligen förtennade kablar.
LED-lampor installerade både ut- och invändigt, 2019, Australien.
Frideborg togs upp på varv i Nederländerna under juni 2022 för bottenmålning med Internationell färg som beräknas räcka tom. 2024.
Gummijolle Zodiac CADET 310, 2001 med 2 gummihjul för förflyttning på stranden. (hjul ej monterade)
Utombordare Tohatsu 9,9 Hp. Inköpt på Bali, 2019.
Badstege på akterspegel samt lös rostfri stege på däck.
Säkerhetslösningar till nedgångslucka, monterad 2008.
Stor stålvagga på vagn med dragstång och 4 hjul, avsedd för tunga båtar.
Vaggan bör förflyttas på sina hjul, ställas upp och pallas under innan båten placeras i vaggan.
Isolationstransformator utbytt 2024. Kan kopplas till 220 v samt 110 V (USA).
Extra utrustning till solonoid och nyckellås samt 4 spridare till motorn kan i gå.
Finns möjlighet till värme i båten att koppla till olika värmekällor.
År 2024 har samtliga kulventiler i skrovgenomföringar bytts ut och ersatts av ventiler från fabrikat True, Nya Zeeland. Motorventil kan ej bytas pga utrymmesbrist i motorutrymmet. Arbetet med ventilbyten har utförts av företaget Latitude 55 AB, Limhamn, Malmö.
Lämnade uppgifter förväntas vara korrekta men kan ej garanteras