🚢 Norges skeppstunnel hotad – men planerad byggstart 2026
Norge har länge planerat världens första skeppstunnel vid Stadlandet, där hårda vindar och starka strömmar gör farvattnen svåra att passera. Stad Ship Tunnel har beskrivits som ett banbrytande projekt som ska förbinda Kjødepollen i Moldefjorden med Vanylvsfjorden, och på så vis skapa en säkrare rutt för både frakt- och passagerarfartyg.
Men projektet står nu inför osäker framtid. Enligt en färsk artikel i VG (7 september 2025) hotas tunneln av nedläggning på grund av kraftiga kostnadsökningar. Fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss har avböjt att garantera fortsatt stöd, och slutgiltigt besked väntas först i samband med statsbudgeten 2026.
Trots detta uppges tunneln fortfarande ha en planerad byggstart 2026 och öppning 2031. Den ska bli 1,7 km lång och 36 meter bred, tillräckligt stor för kustens Hurtigrutfartyg och större fraktfartyg.
Varför tunneln är viktig
- Stadlandet är en av Norges mest väder utsatta kuststräckor.
- Fartyg kan i framtiden undvika farliga omvägar.
- Projektet ses som både ett säkerhets- och infrastrukturlyft för Norge och Norden.
Frågan är nu om visionen blir verklighet – eller om kostnaderna blir för stora.
Bilden i reportaget är framtagen av AI
📌 Källa: VG – 7 september 2025