Oceanbirds 40-meters vinge tar fart
I Landskrona visades något som kan förändra hur vi driver stora fartyg. Oceanbird Wing 560 är ett 40 meter högt, rigitt vingsegel som använder vinden för att hjälpa motorn och sänka utsläppen. Demonstrationen markerar starten på en ny fas för vinddriven sjöfart i Norden.
Den första vingen ska stå permanent vid Öresund DryDocks. Där används den för tester, besök och utbildning. Under hösten byggs en identisk vingsegel nr 2 som planeras att installeras ombord på biltransportfartyget Tirranna i början av 2026.
Vingen är byggd av höghållfast stål, glasfiber och återvunnen PET. Enligt tekniksidan kan en (1) Wing 560 på en befintlig RoRo-båt minska bränsleförbrukningen från huvudmaskinen med 7–10 % på gynnsamma oceanrutter. Det är en tydlig klimatvinst – och ett steg mot lägre bränslekostnader.
Bakom satsningen står Oceanbird, ett joint venture mellan Alfa Laval och Wallenius. Målet är att skala upp lösningen: fler vingar på nya fartyg kan ge betydligt större utsläppsminskningar framöver.
Bilden i reportaget är framtagen av AI
Källa