Öresundsbron: skyddet runt pylonerna gjorde jobbet
Den 19 augusti 2025 larmades RS Lomma om en segelbåt som gått hårt på grund på den konstgjorda uppgrundningen (skyddsbanken) nära farleden Flintrännan. Besättningen drogs loss och eskorterades in mot Limhamn för kontroll – utan tecken på vatteninträngning. Händelsen, som finns noterad i Sjöräddningssällskapets larmflöde, visar att brons fysiska skydd fångar upp felgående fartyg innan de når bärande konstruktioner.
Vad är uppgrundningen – och varför ligger den där?
Runt pylonerna och närmaste pelare finns undervattens “skyddsöar” (uppgrundningar). De fungerar som energifångare och avledare – i stället för att ett fartyg riskerar att träffa pylon/pelare, tar banken smällen och leder bort fartyget. Lösningen beskrivs i Øresundsbrons tekniska underlag (se broschyren Crossing the Øresund (PDF)) där man också förklarar att Flintrännan löper under högbron medan mycket tung trafik går över tunneln i Drogden. Fri höjd under huvudspannet är 57 meter.
Operativt skydd: SOUNDREP & VTS Øresund
Utöver de fysiska skydden finns ett operativt säkerhetssystem. I SOUNDREP är rapportering obligatorisk för fartyg ≥ 300 GT och trafikleds dygnet runt av VTS Øresund (Danska Sjöfartsstyrelsen). Syftet är att höja säkerheten och skydda miljön i det trånga sundet. Mer om regelverket finns hos Danish Maritime Authority (MSRS & VTS) och i Sjöfartsverkets fördjupning om SOUNDREP.
Därför spelar händelsen roll
- Kvitto på designen: skyddet förhindrade påsegling och minskade risken för allvarlig skada på bro och människor. (Se RS-larmet.)
- Helhetsskydd: kombinationen av fysisk uppgrundning och operativ övervakning (SOUNDREP/VTS) ger redundans.
- Lokal lärdom: även mindre fritidsbåtar kan hamna fel vid ström, vindvrid eller siktproblem – extra viktigt nära stora konstruktioner.
Praktiskt: så undviker du problemen
- Håll dig i markerad farled (Flintrännan/Drogden).
- Ha koll på strömmen – den kan skjuta tvärs nära bro och grund.
- Navigera på uppdaterade sjökort; känn igen symboler för skyddsbank/uppgrundning.
- Plan B redo: var beredd att avbryta om väder eller trafik blir stökig.
Källor läs mer
- Sjöräddningssällskapet – larmöversikt: sjoraddning.se/larm
- Øresundsbron – teknisk broschyr: Crossing the Øresund (PDF)
- Sjöfartsverket – SOUNDREP (översikt): sjofartsverket.se …/soundrep
- Sjöfartsverket – om SOUNDREP (fördjupning): about-soundrep
- Danish Maritime Authority – MSRS & VTS: dma.dk …/msrs-and-vts